Drets, o negocis


De juny a setembre (...) els carrers de Ginebra s’omplen de milionaris àrabs. Representen un 20% del turisme estival.(...)
Ahir, darrera del cop de maça contra els minarets, els ginebrins es preguntaven si el seus milionaris hostes tornarien a venir aquest estiu a un país que els obre els portes de les botigues però els tomba els minarets. (...)
El president de l’associació d’hosteleria suïssa (...) ja va alertar durant la campanya dels perills pel turisme d’un triomf del sí, “sobre tot quan el món àrab reacciona amb una sensibilitat particular a aitals esdeveniments”. (...) els turistes del Golf (...) són un mercat en alça (...). “Ni podem ni volem arriscar aquest potencial”, va afirmar.
El turisme no és l’únic sector que tem una reacció airada del món musulmà. Segons Economiesuisse, la principal patronal, l’any passat Suïssa va exportat per valor de (...) 9.600 milions d’euros (...) vers països de població musulmana. (...) El sector financer també té en el Golf uns socis privilegiats. Molts bancs àrabs tenen presència a Suïssa, sobre tot a Ginebra, i els bancs suïssos són molt actius a Dubái.
Tenint en compte els riscos per a l’economia suïssa, molts es pregunten ara si els empresaris no han comès un error estratègic al no mobilitzar-se de forma més contundents contra la iniciativa. (...)
Enviat especial a Ginebra, Miedo al boicot islámico, La vanguardia 30-11-2009.


Contractes o drets humans
El president francès s'ha plegat, en ares de la 'realpolitik', a les exigències xineses, anteposant els interessos polítics i diplomàtics –el bon final de la propera presidència francesa del G-20- i els interessos econòmics –la signatura de suculents contractes per als grans grups industrials francesos [Areva (2.500 milions d’euros), Alcatel-Lucent (1.178 milions), la petrolera Total (entre 2.000 i 3.000)]- a l’espinosa qüestió dels drets humans. Cap al·lusió, i menys encara una crítica, ha sortit ni sortirà aquests dies de l’Elisi.
Lluís Uría, China formaliza en París la compra de 102 nuevos aviones a Airbus, La Vanguardia 5-11-2010.