Empreses, polítics i científics


Eleccions als EUA
Aquesta és la campanya electoral a EUA que ha batut tots els rècords de despesa en publicitat i màrketing, patrocini empresarial i pressions lobbistes. I les principals companyies de petroli, energia i mineria s'han emprat a fons.
L’objectiu número ú: evitar que Barack Obama compti amb prou suport després de les eleccions legislatives de demà per adoptar mesures de reducció d’emissions en el país que genera més CO2 per habitant del món. Inclús un grapat de multinacional amb seu a Europa han participat en la campanya electoral amb la finalitat de tombar les iniciatives d’Obama contra el canvi climàtic.
(...) les mateixes empreses han canalitzat diners a les organitzacions (...) del moviment de populisme ultraconservador Tea Party, els activistes del qual, en gran majoria, són negacionistes del canvi climàtic. (...)
Encapçalats per Exxon Mobil, Conoco Philips, Chevron, BP i la menys coneguda Koch Industries –propietat de dos germans multimilionaris patrocinadores del Tea Party-, les empreses d’energia han dedica una xifra astronòmica de 453 milions de dòlars (...) a les activitats lobbistes en els dos darrers anys, per tal de 'convèncer' a membres de la Cambra i senadors per a que rebutgin les mesures per reduir emissions.
Segons la ONG Climate Action Network (CAN), una desena de multinacionals europees –entre elles les alemanyes EON, BASF i Bayer, i les franceses Lafarge i GDF-Suez- també han aportat diners que ha finançat senadors que han bloquejat les iniciatives legislatives d’Obama. Vuit empreses europees han regalat 306.000 dòlars (...) a una vintena de senadors, el 80% dels quals, responsables de votar en contra de la legislació per reduir emissions. (...) La participació de les indústries europees és estranya (...), ja que "a Europa aquestes empreses solen argumentar que més mesures per reduir emissions no seran útils fins que EUA actuï".
Ara, el blanc dels lobbies petrolers i energètics és el pla B de l’Administració Obama: utilitzar l’Agència de Protecció Mediambiental (EPA) per forçar una reducció d’emissions emparant-se en la legislació ambiental existent. (...)
Producte d'Invista
Koch Industries –matriu d’empreses a Barcelona com Invista i Georgia Pacific- és la reina del lobby negacionista.
(...) David Vitter, el senador per Luisiana, titlla la ciència de l’IPCC "d’escombraria pseudocientífica i ridícula". El senador per Oklahoma, Jim Inhofe –estret col·laborador d’Exxon durant els anys Bush-, la qualifica "el frau més gran jamai hagut". Ambdós han rebut finançament de les firmes europees.
Andy Robinson, Sponsors del negacionismo, La Vanguardia 1-11-2010.

Califòrnia
Un altre front de la guerra del 'Gran Petroli' contra la reducció d’emissions de gasos efecte hivernacle és Califòrnia. (...)
A Califòrnia, com a la resta del país, les empreses han tret el talonari, liderades per Koch Industries –que ha donat un milió de dòlars- i les petroleres Valero i Tesoro. (...)
"Aquí a Califòrnia les petroleres i altres interessos específics estan gastant milions en una campanya per minar els estàndards d’aire i energia nets", es va lamentar Barack Obama la setmana passada durant una visita a l’estat.
Obama no va mencionar el paper d’instituts negacionistes espanyols en el debat a Califòrnia. Però l’economista Gabriel Calzada, president de l’Instituto Juan de Mariana de Madrid, ha tornat a la càrrega en el debat amb un article en el diari 'Orange County Register' que adverteix que "Califòrnia pot patir el mateix dolor que Espanya" si la proposició 23 no obté la majoria. (...)
La visita de l’espanyol [Calzada] a EUA va ser organitzada per l’Aliança d’Energia Americana, una agència creada per les grans petroleress, i la Cambra de Comerça. Calzada després va ser convidat a una conferència a Chicago per l’Institut Heartland, un altre 'think tank' negacionista que, segons Desmogblog, ha rebut milions de dòlars d’Exxon Mobil i dels germans Koch.
A. Robinson, Presión en California para revocar una ley, La Vanguardia 1-11-2010.

Temes relacionats: Canvi climàtic