El poder econòmic a Espanya també té la seva geografia

  Els em­presaris que van a risc i pe­rill es localitzen fora de Madrid. Els alts executius d’empre­ses de serveis regu­lats i concessionals, els banquers, els fi­nancers i els homes de negocis tendeixen a concentrar­-se a Ma­drid. Amb alguna excepció notable, com en el cas català de La Caixa, el Banc Saba­dell i Gas Natural Fenosa. [...]
   A què respon aquesta dinàmica geogràfi­ca? A les forces del mercat o als canvis en la geografia del poder polític, particularment els canvis que va portar l’Estat de les auto­nomies?
   Sens dubte, la globalització financera, la integració europea i l’euro han estat deter­minants en la centralització a Madrid capi­tal de certes activitats, particularment de les financeres i certs serveis a empreses. Però el paper que ha exercit l’Estat en aquesta centralització de les activitats regulatòries i de les grans empreses espanyo­les de serveis i la construcció té més pes que les forces del mercat.
   Podria no haver estat així. De fet, l’entra­da en vigor de l’Estat de les autonomies feia predir una descentralització del poder polític i de les activitats empresarials de l’Es­tat. Però no va ser així.
   Penseu en el cas d’Endesa. Va ser el resultat de la fusió que va fer el Govern cen­tral de les catalanes Fecsa i Enher, la balear, l’aragonesa ERZ i l’andalusa Sevillana. No tenia cap activitat de generació, distribució i comercialització a Madrid. Tot i això, la seu de la nova empresa, posteriorment pri­vatitzada, no es va situar ni a Barcelona ni a Palma, Saragossa o Sevilla sinó a Madrid. Aquesta decisió no va tenir res a veure amb les forces del mercat. Ha passat el mateix amb altres activitats empresarials de l’Es­tat. Curiosament, la democràcia ha estat menys sensible que el franquisme a l’equi­libri econòmic territorial d’Espanya.
   Els grans cossos de funcionaris de l’Estat  han estat determinants en aquesta centra­lització de les activitats empresarials, regu­latòries i concessionals. Més que els matei­xos polítics, aquests cossos dominen els ministeris clau per a l’activitat econòmica i regulatòria de l’Estat. La centralització a Madrid de les activitats aèries, portuàries, d’infraestructures o de les comissions re­guladores té a veure més amb la influència i els interessos d’aquests funcionaris que no pas amb la política. [...]
   La centralització a Madrid de totes les activitats reguladores i empresarials de l’Estat ha generat un excés de capitalisme concessional i regulat parasitari, que alguns anomenen capitalisme d’ami­guets. Aquest capitalisme emparat per l’Estat explica el fet intrigant que les empreses que han tingut més creixe­ment a Espanya siguin les menys producti­ves. De fet, més que empreses, són negocis que viuen de l’aval de l’Estat.
   Aquest capitalisme concessional i regu­lat ha tingut altres efectes econòmics nega­tius importants. D’una banda, ha donat un biaix antiindustrial al a política econòmica. [...] De l’altra, ha donat a la política estatal d’infraestructures un biaix centralista poc favorable al desenvolupament de les activitats empresarials de les perifèries. Finalment, resta competitivitat a les empreses i extreu rendes dels consumidors
Antón Costas, Geografies del poder, La Vanguardia 16-12-2015.